eğitim,öğretim,terbiye,talim,Meb,Üniversite,öğrenci,öğretmen,muallim,öğretim üyesi,maarif,aile,
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Ankara
Az Bulutlu
16°C
Ankara
16°C
Az Bulutlu
Cuma Az Bulutlu
17°C
Cumartesi Hafif Yağmurlu
13°C
Pazar Açık
16°C
Pazartesi Açık
19°C

Prof. Dr. Ahmet YILDIRIM

1964 yılında Bayburt’ta doğdu. 1987 yılında Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’ni bitirdi. 1990 yılında Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Hadis Ana Bilim Dalında Dârimî ve Sünen’i adlı teziyle Yüksek Lisansını, yine aynı ana bilim dalında 1996 yılında Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde Tasavvufun Temel Öğretilerinin Hadislerdeki Dayanakları çalışmasıyla doktorasını tamamladı. 1997 yılında Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Hadis Ana Bilim Dalına Yardımcı Doçent olarak atandı. 2006 yılında doçent, 2011 yılında profesör oldu. Halen Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi İslami İlimler Fakültesinde profesör olarak akademik çalışmalarını sürdürmektedir. Arapça ve Almanca bilmektedir. Yıldırım’ın doktora tezi yanında; yayımlanmış Din, Dünyevileşme ve Zühd, Peygamberimizin Sade Hayatı, Kavram Atlası Hadis II ve Hoca Ahmed Yesevî'nin Hadis Kültürü adlı çalışmalarıyla birlikte makale ve diğer çalışmaları da bulunmaktadır

    Ramazanname(14)Çevreye Önem Vermek ve Ağaç Dikmek

    14. Gün: ÇEVREYE ÖNEM VERMEK VE AĞAÇ DİKMEK

      عَنْ أَنَسٍ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: قَالَ رَسُولِ اللهِ إِنْ قَامَتْ عَلَى أَحَدِكُمُ الْقِيَامَةِ وَفِي يِدِهِ فَسِيلَةٌ فَلْيَغْرِسْهُ.

      Bir hadis:

      Enes b. Malik’ten rivayet edildiğine göre, Rasûlullah’ın (s.a) şöyle buyurdu: “Üzerinize kıyametin kopacağını bilseniz dahi elinizde bir fidan var ise onu dikiniz.” (İbn Hanbel, Müsned, III/184)

      Bilindiği üzere bitkiler ve ağaçlar yeryüzünün adeta hayat kaynağı mesabesindedirler. Zira başta insan olmak üzere bütün canlıların hayatlarının devamı bir yönüyle bunlara bağlıdır. Aynı zamanda envai çeşit bitki örtüsü yeryüzünün en nadide süsü konumundadırlar. İnsanoğlunun maddi ve manevi olarak ihtiyaç duyduğu ağaçlar ve bitkiler diğer taraftan bütün canlıların da varlık sebebidir. Zira başta insan olmak üzere binlerce tür canlı buralardan beslenmektedir. Doğada yaşayan canlılar ormanlarda ve ağaçlarda hayatlarını devam ettirmekte, rızıklarını buralardan temin etmektedirler. Aynı zamanda ağaçlar ve bitkiler “Hiçbir şey yoktur ki Allah’ı hamd ile tesbih etmesin” (İsra, 44) ayeti muktezasınca lisan-ı halleri ve ifa ettikleri vazifelerle hamd ile tesbih vazifelerini de yerine getirmektedirler. Hz. Peygamberin “Üzerinize kıyametin kopacağını bilseniz dahi elinizde bir fidan var ise onu dikiniz” ağaç dikmeye teşvikte bulunduğu bu rivayet, bu hikmetleri ve maslahatları düşünüldüğünde oldukça anlamlı birtakım mesajlar ihtiva ettiği anlaşılmaktadır.

      Gerek Kur’an’da gerekse hadislerde kıyametin ne zaman kopacağı hakkında kesin bir bilginin olmaması, Hz. Peygambere dahi bunun açıkça bildirilmemiş olması, hiç kimsenin kıyametin ne zaman kopacağını bilemeyeceği gerçeğini ortaya koymaktadır. Buna rağmen hadiste “kıyametin kopacağını bilseniz dahi yine de elinizdeki fidanı dikiniz” buyrulmuş olması zahiren bir çelişki görüntüsü vermektedir. Oysa meselenin aslının öyle olmadığı yani Hz. Peygamberin ne Kur’an’la ne de kendisiyle çelişmeyeceği açıktır. Hadisin nasıl anlaşılacağı konusunda göz önünde bulundurulması gereken husus Hz. Peygamberin üslubunun iyi bilinmesidir. Zira nebevî üslubu bilen herkes Hz. Peygamberin konunun önemine binaen burada bu ifadeleri kullandığını rahatlıkla fark edecektir. Yani ağaç dikmek o kadar hayati öneme haiz bir konudur ki “ölüm döşeğinde dahi olsanız” bu konuda gevşek davranmayın, tembellik etmeyin elinizdeki fidanı dikin” demeye getirmiştir.

      Nüfus patlamasının yaşandığı, küresel ısınmanın arttığı, kuraklığın ve çölleşmenin hat safhaya ulaştığı bu çağlarda, bir fidan dikmenin, başta insanoğlu olmak üzere bütün canlılar için ne kadar önemli olduğu tartışmaya mahal bırakmayacak kadar açıktır. Bu durum Hz. Peygamberin yaşadığı zaman ve zemin için de aynı öneme sahip idi. Zira kuraklığın hâkim olduğu, çöl ikliminin hüküm sürdüğü, suyun az, tarımın yetersiz olduğu Arap yarımadasında Allah Resulü’nün (s.a) fidan dikmeye teşvik etmesinden ve bunu “Üzerinize kıyametin kopacağını bilseniz dahi elinizde bir fidan var ise onu dikiniz” şeklinde ifade etmesinden daha tabii bir şey olamazdı.

      Elbette ki bütün canlıların hayatının devamı ve kıvamı toprağa, suya ve bitkilere bağlıdır. Bu çarkın döngüsü de ağaçların ve ormanların çokluğuyla doğru orantılıdır. Kalkınmanın ve gelişmişliğin önemli sacayaklarından birisi olan tarım, hayvancılık ve bunun gereği olan ağaç/orman aynı zamanda sağlığın, beslenmenin ve huzurun da olmazsa olmazlarındandır. Bu gereksinim dünya durdukça ve hayat devam ettikçe varlığını her zaman hissettirecektir. Hz. Peygamberin yaşadığı asırda da böyleydi, bugün de böyledir, yarın da böyle olacaktır. Dolayısıyla her insan imkân bulduğu her fırsatta uygun yerlere uygun fidanlar dikmelidir. Toplum buna teşvik edilmelidir.

      Ayrıca başka bir hadiste Mamer’in Tavus’tan onun da babasından naklettiği rivayete göre Allah Resulü (s.a) ağaç dallarını kesmeyi yasakladı ve şöyle buyurdu: “Bunlar kuraklık ve kıtlık zamanlarında hayvanlar (ın beslenmeleri) için gereklidir.” (Abdurrezzak, Musannef, 5/ 146) İnsanoğlunun da temel gereksinimlerinin büyük çoğunluğunu sağladığı ağaçlar, bir yönüyle de şu dünyanın en güzel tezyinatıdır. Zira ağacın ve bitkinin kıt olduğu, zor yetiştiği bununla beraber kendisine olan ihtiyacın diğer bölgelere göre çok daha fazla olduğu bu coğrafyada çöl iklimi söz konusudur. Bu önemine binaen Hz. Peygamber her fırsatta ağaç dikilmesini ve dikilen ağaçların korunmasını teşvik etmiştir. Buna teşvik ederken de hem dünyevi faydalarına vurgu yapmış hem de uhrevi mükâfatlarına işaret etmiştir. Mesela bu rivayette ağaç dallarının kesilmesini yasaklarken “Bunlar kuraklık ve kıtlık zamanlarında hayvanlar (ın beslenmeleri) için gereklidir” buyurarak bunu gerekçelendirmiştir. Ekolojik denge içerisinde canlı varlıkların birbirine olan ihtiyacı tartışılmaz bir realitedir. Bu dengenin korunarak devam ettirilmesi, tabiata ve ilahî programa müdahale etmemekten geçmektedir.

      Bir sünnet:

      Meşru olan davete icabet etmek sünnettir. Resûlullah (s.a)  şöyle buyurdu “Çağrıldığınız zaman dâvete gidiniz!” (Müslim, Nikâh, 99) buyurmuş, kendisi de dâvetlere icabet ederek bunu hayatında en güzel şekliyle misallendirmiştir.

      Ebû Hüreyreden rivayet edildiğine göre, Resûlullah (s.a)  şöyle buyurdu: “Müslümanın müslüman üzerindeki hakkı beştir: Selâmı almak, hastayı ziyaret etmek, cenazeye iştirak etmek, dâvete icabet etmek, aksırana “yerhamukellah” demek.” (Buhârî, Cenâiz 2)

      Yazarın Diğer Yazıları
      Yorumlar

      Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.