eğitim,öğretim,terbiye,talim,Meb,Üniversite,öğrenci,öğretmen,muallim,öğretim üyesi,maarif,aile,
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Ankara
Az Bulutlu
18°C
Ankara
18°C
Az Bulutlu
Perşembe Parçalı Bulutlu
20°C
Cuma Hafif Yağmurlu
14°C
Cumartesi Az Bulutlu
18°C
Pazar Az Bulutlu
20°C

Prof. Dr. İsmail AYDOĞAN

Kahramanmaraş’ta doğdu. İlk ve ortaöğrenimini Kahramanmaraş ve Ankara’da tamamladı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Eğitim Yönetimi ve Teftişi Bölümünden mezun oldu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsünde, aynı alanda, yüksek lisans ve doktora yaptı. 2015 yılında profesör oldu. "Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri", "Eğitim ve Paradigma", "Kültür Temelli Eğitim", "Eğitimin Türkçesi", "Eğitimde Nezaket", "Bir Dava Adamı Nurettin Topçu" ve "Eğitimin Kimlik Arayışı" adlı kitapları yazmıştır. Ayrıca ulusal ve uluslararası dergilerde yayımlanmış altmışın üzerinde kitap bölümü, makale ve bildirisi bulunmaktadır. Çalışma alanları, eğitim felsefesi, eğitim politikası, eğitim sosyolojisidir.

    Bir erdem olarak aramak

    İnsanın kendine çeki düzen vermesi gerek ara sıra. Kendimizi kendimize dert edinmeliyiz belli aralıklarla. Arada bir bakımdan geçirmek gerek kendimizi yani. Çünkü insan kendini göremiyor, hatasını meziyet sanıyor bir süre sonra. Ayrıca artık insanlar hatalarımızı söylemiyorlar yüzümüze. Arkamızdan konuşmayı tercih ediyorlar.

    Âsâfın mikdarını bilmez Süleyman olmayan

    Bilmez insan kadrini âlemde insan olmayan.

    Demiş Ziya Paşa.

    Evet, kalmadı insan kadrini bilen insan, çünkü Âsâfın mikdarını (değerini) bilen Süleymanlar yok. Ne var ki, bu, bizi bizden uzaklaştırmamalı. Yani ilimden. Çünkü ilim sınırsız. Nâbi öyle diyor:

    İlim bir hucce-i bî sahildir

    Anda âlim geçinen cahildir.

    Belli aralıklarla kendimizi sigaya çekmemizin yararlarından biri de bu sahilsiz deniz (hucce-i bî sahil) olan ilimden faydalanmak. Bu, insanca yaşamak demek; insanca yaşadığımızı göstermek değil. Evet, sadece yaşamak. Göstermek sakil bir duygudur her zaman çünkü. Erzurumlu İbrahim Hakkı öyle diyor:

    Harâbât ehline hor bakma zâkir

    Defineye mâlik virâneler var.

    Göstermek büyüklenmektir, adem yani yok olamamaktır.

    Âdeme âdem gerektir âdem etsin âdemi

    Âdem âdem olmayınca netsin âdem âdemi.

    Bunu da Ziya paşa demiş. Bu âdemi de galiba en güzel Yavuz Sultan Selim bize söyler:

    Padişah-ı âlem olmak bir kuru kavga imiş

    Bir veliye bende olmak cümleden âlâ imiş.

    O veli elbette içimizde. Kimi ona vicdan der arar içinde, kimi ona insan der arar toplumda. Ne var ki nerde ararsa arasın bulamaz onu insan arasında.

    Sende bir gün gelirsin amma nice meyhanelerden sonra diyen irfan gibi o da gelecek kendine bir gün gözyaşlarında yüzerek.

    Evet. Hayat aramaktır. Bulamayacağını bile bile aramaktır. Batılı buna şüphe der. Şüphe, insanı yer bitirir; aramak insanı yüceltir. Aramakla bulunmaz ama bulanlarda arayanlardır der Bâyezıd-i Bestâmî.

    Şüphe olmadan, tevekkül ederek aramak, insan için en iyi olandır. Aramaksızın şüphe etmek, insanı alçaltır, en azından hasta eder ruhundan.

    Bu nedenle olsa gerek Necip Fazıl “Cihan şu veya bu kıymetin değil de, bizzat kıymet hükümlerinin çivili bulunduğu can evinden, ruhundan hastadır” der. Bu hasta ruhtan kurtulmanın çaresi aramaktır. Tevekküllü aramak. Gerçek eğitim bu olsa gerek. Eğitim süreci dediğimiz şey, kendimizi bu aramanın içine getirmek olsa gerek. Çünkü Ali Biraderoğlu’nun dediği gibi “Hakikat, epistemolojik bir “unsur” değildir. Hakikat, amel ve teslimiyetle ilgilidir.”

    Yazarın Diğer Yazıları
    Yorumlar

    Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.